Anatoly Pronin - Behind the Porous Curtain
Event Venue:
The Harriman InstituteColumbia University
New York, New York
Event Date:
January 23, 2012 to March 10, 2012January 23, 2012 to March 10, 2012
Behind the Porous Curtain, curated by Regina Khidekel, showcases 18 works by Anatoly Pronin. These works capture the Soviet period of artistic inspiration of the 1970's, as the post-Stalin Thaw opened a pathway through the iron curtain for modern Western art and culture to enter the Soviet Union. Most of Pronin's photographs were shot behind the theater curtain, capturing the private and almost intimate world of rehearsals with iconic figures such as George Balanchine, Roland Petit, Laurent Terzieff, and Marcel Marceau. The theater tours displayed in this exhibit ended the isolation of the Soviet art scene, reviving names erased from history and introducing new ideas and methods. One of the central subjects of this collection is Leonid Jakobson, a non-conformist choreographer who created masterpieces despite strict state control, transforming classical ballet technique into modern dance lexicon. Anatoly Pronin has pursued photography since childhood.
After graduating from Leningrad State University, he worked for Leningrad publishing houses and magazines before moving to the United States in 1981. His works are part of the collections of the State Russian Museum, the Metropolitan Museum of Art, and the Library of Congress, among many others. He has been awarded numerous grants and awards, including the silver medal at the 1971 Berlin International Photo Exhibition. This exhibit is part of the Fragments from the Past series, an ongoing collaboration between the Russian American Cultural Center and the Harriman Institute, which aims to create a mosaic of historical events related to the Russian artistic and cultural landscape both in the Soviet Union and the West.
Выставка За приоткрытым занавесом, организованная директором и куратором Русско-Американского Культурного Центра, Региной Хидекель, предствляет 18 работ Анатолия Пронина. Эти работы охватывают своеобразный аспект жизни советского театра 1970-х годов, когда в результате оттепели, железный занавес начинает приоткрываться, по крайнем мере, в одном направлении, и в столичные города приезжают на гастроли ведущие западные театры и их легендарные звезды. Эти театральные гастроли подтачивали стену изоляции, в которой находилась советская сцена, возвращая вычеркнутые имена и заряжая новыми идеями. Большинство фотографий Пронина сняты по ту сторону театрального занавеса, запечатлев моменты общения и почти интимный мир репетиций таких знаковых фигур, как Джордж Баланчин, Ролан Пети, Лоран Терзиев, Жан-Луи Барро и Марсель Марсо. Одной из центральных фигур выставки также стал Леонид Якобсон, хореограф -нонконформист, создававший шедевры несмотря на жесткий контроль государства. Якобсон "перевел" классическую балетную технику на язык современного танца, открыв новые перспективы современного балетного театра. Анатолий Пронин с юности был увлечен фотографией. После окончания Ленинградского государственного университета, он работал в ленинградских издательствах и журналах до переезда в США в 1981 году. Его работы входят в коллекции Государственного Русского музея, музея Метрополитен, и Библиотеки Конгресса, и т.д. Он был удостоен многочисленных премий, в том числе серебряной медали на международной выставке Photo 1971 в Берлине. Настоящая экспозиция является частью серии "Фрагменты из прошлого", реализуемой Русско-Американским Культурным Центром в сотрудничестве с Институтом Гарримана, целью которой является создание мозаики исторических событий, связанных с русской художественной культурой в Советском Союзе и на Западе.
More information: http://www.harrimaninstitute.org/
Event Sponsors:
NYC Department of Cultural Affairs